På måndagseftermiddagen den 25 mars smög ett fartyg lastat med 68 kilo höganrikat uran, tillräckligt för två atombomber, förbi Helsingborg. Den explosiva frakten skedde i största hemlighet.
Varken kustbevakningen, marinen eller Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) säger sig ha haft kännedom om frakten ombord på Maltaflaggade Mikhail Dudin, på väg från polska Gdansk till Murmansk på Kolahalvön.
Det passerade genom Öresund på sin väg norrut.
Det passerade genom Öresund på sin väg norrut.
– Det är snarare en fördel om man inte informerar när det är kärnvapenmaterial man transporterar. Det ska så få som möjligt känna till, säger Helmuth Zika, transportinspektör på SSM.
Vem som har ansvar för att följa frakten är oklart – myndigheten, kustbevakningen och marinen hänvisar till varandra.
Sekretessen var stor när frakten av 68 kilo höganrikat uran, enligt USA tillräckligt för två atombomber, gick från forskningsreaktorn Rez utanför Prag natten till den 23 mars under bevakning av tjeckiska specialstyrkor och amerikanska atomsäkerhetsmyndigheten NNSA.
Transporten var en del i det USA-finansierade arbetet med att få bort höganrikat radioaktivt material från Östeuropa och minimera risken för att det hamnar i terroristers händer.
I fredags meddelade NNSA att det höganrikade uranet, det sista från Tjeckien, nått sin destination.
– I dag kan vi säkert säga att världen är säkrare från kärnvapenterrorism än vad den var för fyra år sedan (då projektet inleddes), sade Neile Miller på NNSA.
Att fler liknande transporter kommer att gå till Murmansk är inte osannolikt. Ytterligare tre länder väntar på att skeppa sitt höganrikade uran och plutonium under året, enligt myndigheten.
Vem som har ansvar för att följa frakten är oklart – myndigheten, kustbevakningen och marinen hänvisar till varandra.
Sekretessen var stor när frakten av 68 kilo höganrikat uran, enligt USA tillräckligt för två atombomber, gick från forskningsreaktorn Rez utanför Prag natten till den 23 mars under bevakning av tjeckiska specialstyrkor och amerikanska atomsäkerhetsmyndigheten NNSA.
Transporten var en del i det USA-finansierade arbetet med att få bort höganrikat radioaktivt material från Östeuropa och minimera risken för att det hamnar i terroristers händer.
Slutdestinationen var den topphemliga ryska atomanläggningen Majak, långt bort vid Uralbergens fot. Med en omväg över hela norra Europa och runt 700 mil på lastbil, båt och tåg tog frakten två veckor.
Tidigare har liknande transporter från Tjeckien gått på järnväg eller flyg direkt till Ryssland – men inte denna gång.I stället stävade Mikhail Dudin i en vecka längs med den svenska och norska kusten till ryska Atomflots specialhamn i Murmansk, 60 mil nordost om Luleå. Murmansks industri och atomflotta har länge oroat den lokala miljörörelsen.
– Det här är inte den första kärnavfallsfrakten genom Murmansks hamn, och regeringen döljer det som vanligt, sade miljöaktivisten Vitalij Servetnik till den regionala nyhetssajten Barents Observer.I fredags meddelade NNSA att det höganrikade uranet, det sista från Tjeckien, nått sin destination.
– I dag kan vi säkert säga att världen är säkrare från kärnvapenterrorism än vad den var för fyra år sedan (då projektet inleddes), sade Neile Miller på NNSA.
Att fler liknande transporter kommer att gå till Murmansk är inte osannolikt. Ytterligare tre länder väntar på att skeppa sitt höganrikade uran och plutonium under året, enligt myndigheten.
No comments:
Post a Comment