Kvinnor får mer makt i resebranschen. Nästan hälften av de 35 största reseföretagens ledningsgrupper består av kvinnor. Det visar Travel News unika kartläggning i det senaste numret.
Det är den kortfattade och glädjande slutsatsen i Travel News stora kartläggning över jämställdheten i ledningsgrupperna hos de 35 största reseföretagen i Sverige.
45 procent av medlemmarna i dessa ledningsgrupper är kvinnor. Det är en betydande ökning jämfört med en liknande kartläggning som Travel News genomförde för drygt fem år sedan. Då, 2008, var bara 34 procent kvinnor.
Resebranschen kan skryta med större jämställdhet på ledningsnivå än det genomsnittliga svenska företaget. Enligt en omfattande enkät som Tidningen Chef genomförde i höstas ligger genomsnittet för kvinnor i svenska företags ledningsgrupper på 33 procent. I de svenska börsbolagen är andelen kvinnor pinsamt låga 15 procent.
Men det varierar mellan branschens olika delar. På de tio största hotellbolagen är hälften av medlemmarna i ledningsgruppen kvinnor. För fem år sedan var andelen 28 procent. Men researrangörer och resebyråer ligger inte långt efter, med 48 respektive 47 procent. I skamvrån står flyget med i snitt 25 procent kvinnor i snitt.
Fast andelen kvinnor som når hela vägen till vd-posten är betydligt lägre. Bara sju av 35 företag har kvinnor som vd eller Sverigechef.
Läs hela kartläggningen, företagen som lyckas bäst och sämst med jämställdheten, kommentarerna från de manliga och kvinnliga toppcheferna och se vilka ledarpositioner som är vanligast bland kvinnor i Travel News februarinummer eller på webben. Klicka här:
För att läsa kartläggningen på webben krävs att du är TN Plus-medlem, vilket du lätt blir om du är betalande prenumerant och kopplar din tidningsprenumeration till ditt TN Plus-medlemskap. Du blir TN Plus-medlem här:
No comments:
Post a Comment