En passagerare som var med på det ryska olycksplanets näst sista flygning i går söndag vittnar om kraftiga skakningar och vettskrämda passagerare. Det visar sig samtidigt att bolaget Tatarstan Airlines har varit i blåsväder förr.
Det var vid ett andra landningsförsök som planet tappade höjd, föll ”nästan vertikalt mot marken” enligt vittnesuppgifter, och kraschade i landningsbanan.
Tidigare under söndagen hade samma plan, en Boeing 737-500, flugit i motsatt riktning, från Kazan till Moskva. Journalisten Lenara Kasjafutdinova var med på den turen och har berättat för ryska Kanal 1 om sina upplevelser:
– Passagerarna skrämdes av oerhört starka vibrationer i flygplanet under de sista minuterna innan vi landade på Domodedovoflygplatsen i Moskva. Vi åkte hit och dit, hela planet fladdrade. Sedan när vi gick av var vi förvånade att det inte blåste i Moskva.
Det olycksdrabbade ryska flygbolaget Tatarstan Airlines riskerar nu att stängas ner, precis som andra bolag som drabbats av dödliga krascher. Den statliga utredningskommittén har inlett en undersökning.
I en incident för tre år sedan tvingades passagerare sitta på golvet i mittgången sedan Tatarstan Airlines överbokat en flight mellan turkiska Antalya och Jekaterinburg i Ryssland. Bolaget var då nära att hamna på EU:s ”svarta lista”, men klarade sig med en varning.
Efter vad som har framkommit i ryska medier var de båda piloterna ombord på olycksplanet erfarna, med sammanlagt 21 års flygtid. Men förstepiloten Rustem Salichov hade bara begränsad erfarenhet av det aktuella Boeingplanet.
Just detta plan har varit i trafik sedan 1990. Innan det köptes av Tatarstan Airlines 2008 har det ägts eller leasats av föga kända bolag som Uganda Air, brasilianska Rio Sul och rumänska lågprisbolaget Blue Air.
Ryssland drabbas regelbundet av flygkatastrofer, men är samtidigt att land med mycket högt antal avgångar och landningar.
Små, privata flygbolag har ofta kritiserats för bristande säkerhet. Ett sådant bolag drabbades 2011, då 44 personer omkom utanför staden Jaroslavl, bland dem nästan hela ishockeylaget Lokomotiv Jaroslavl.
De stora ryska flygbolagen däremot anses förhållandevis säkra. På den internationella organisationen Jacdecs flygsäkerhetslista hamnar SAS, på 51 plats, efter såväl Transaero (16:e) som Aeroflot (39:e). Etta på den listan är Finnair.
No comments:
Post a Comment