Volvokoncernen sjösätter ett sparprogram för att minska kostnaderna med fyra miljarder kronor om året. Jobb för tjänstemän och konsulter försvinner, men hur många och var i världen är oklart.
Sparåtgärder ska genomföras i "ett stort antal verksamheter och områden", skriver Volvo i ett pressmeddelande. Merparten gäller dock lastbilar, som i runda tal utgör två tredjedelar av koncernens verksamhet. Åtgärderna i sig själva beräknas ge kostnader på cirka fem miljarder kronor. Volvos informationschef, Mårten Wikforss, vill inte gå in på hur många anställda som kommer att sägas upp, eller var.
– Det gör vi inte, medvetet. Vi har definierat vad vi behöver göra utifrån hur verksamheten fungerar ur ett processperspektiv. Då ser vi att det finns ett dubbelarbete, att det finns saker som görs på fler än ett ställe, säger Mårten Wikforss till TT.
En bakgrund till det är att Volvo köpt upp ett antal bolag under åren.
Enligt Volvo berörs både tillsvidareanställda tjänstemän och konsulter av sparprogrammet, men däremot inga jobb inom själva tillverkningen.
– Produktionen är ju den typ av verksamhet där man hela tiden anpassar sig löpande efter efterfrågan, påpekar Mårten Wikforss.
De fackliga organisationerna vid Volvo i Göteborg är inte förvånade, och inte heller kritiska mot sparprogrammet.
– Det är rimligt och naturligt att företag i den här branschen kontinuerligt ser över sina kostnader, säger Akademikernas klubbordförande Peteris Lauberts.
Samtidigt har Volvo andra planer på att omorganisera tillverkningen av lastbilar i Europa, uppger IF Metallfacket.
– Där finns ett antal arbetshypoteser. Det finns ett förslag om att montering av lastbilshytter kan flyttas från Umeå till Göteborg. Sen finns också ett förslag om att flytta en del produktion från Göteborg till Belgien. Det är ett jädra pussel man håller på att lägga, säger verkstadsklubbens ordförande Mikael Sällström.
Hyttmonteringen i Umeå sysselsätter cirka 300 anställda, enligt Metallfacket.
No comments:
Post a Comment